2024
REFERAT FRA:
Generalforsamlingen afholdt den 26. januar 2024 kl. 19.00 i Frivilligcenter Langeland, Fredensvej 1, 5900 Rudkøbing med følgende dagsorden:
1. Valg af dirigent og stemmetællere.
2. Formandens beretning.
3. Det reviderede regnskab fremlægges.
4a. Indkomne forslag vedrørende klubben.
Bestyrelsen fremlægger forslag til reviderede Udstilling- og præmieregler til godkendelse.
Bestyrelsen fremlægger forslag til uændrede kontingenter og stadepenge i 2025 til godkendelse.
4b. Indkomne forslag til repræsentantskabsmøde i D.F.f.R
og/eller DRF.
Ingen forslag modtaget.
5. Arbejdsplan for kommende år.
6. Valg af bestyrelse
På valg:
Poul Hansen Modtager genvalg
Arne Foged Modtager genvalg
Christian Pihl Givskov Modtager ikke genvalg
Bestyrelsen foreslår nyvalg af Henrik Bruun til bestyrelsen
Valg af 2 bestyrelsessuppleanter:
Bestyrelsen foreslår genvalg af Anker Kristiansen og nyvalg af ?
Valg af 1 revisor:
På valg er Bent Hoffmann Modtager genvalg
Valg af 1 revisorsuppleant:
Bestyrelsen foreslår genvalg af Flemming Jensen
7. Valg af klubrepræsentant. til D.F.f.R’s repræsentantskabs-møde – skal være medlem af D.F.f.R
Bestyrelsen indstiller Anker Kristiansen valgt
8. Valg af klubrepræsentant til DRF’s repræsentantskabsmøde -skal være medlem af DRF
Bestyrelsen indstiller Kim Petersen valgt
9. Eventuelt.
Ad 1 Jørgen Chr. Hansen blev foreslået – og valgt enstemmigt som dirigent og Bent Petersen og Bent Hoffmann valgtes som stemmetællere.
Jørgen Chr. konstaterede, at generalforsamlingen var rettidigt indkaldt i henhold til vedtægterne, herunder annoncering i ”det grønne blad” og dermed beslutningsdygtig. Ingen havde indvendinger herimod.
Der var 13 fremmødte, heraf 9 med medlemskab af hovedforeningerne D.F.f.R eller DFR og dermed stemmeberettigede og valgbare til bestyrelsen.
Ad 2 Formanden Ib Thomsen´s beretning for 2023:
Mindeord over Max Christensen, Leif Rasmussen og Peter Larsen.
27. januar afholdtes generalforsamling i Frivilligcenter Langeland, hvor det besluttedes at lægge de to foreninger Langelands Racefjerkræklub og Langelands Racedueklub sammen. Til bestyrelsen valgtes Tina Hansen og Kim Petersen fra dueklubben og Arne Foged, Poul Hansen , Christian Pihl, Peter Andreasen og Ib Thomsen fra Fjerkræklubben til bestyrelsen
24. marts afholdtes medlemsmøde i Frivilligcenter Langeland. Carl Søberg fortalte om sit arbejde med King-duerne – som dommer og som bestyrelsesformand for Langelands Racedueforening.
1. marts afholdtes ægudstilling i Silkeborg med tre deltagere fra klubben: Nr. 2 på udstillingen blev Arne Foged med tværstribede pl.rock i dværg med 96 point. Nr. 4 blev Peter Andreasen med gul orpington i dværg med 95 point og nr. 9 Ib Thomsen med danske ænder sort hvid brystet med 94 point.
15. april afholdtes repræsentantskabsmøde i DFR i Bøgeskovhalen. Kim Petersen deltog for klubben.
24. april afholdtes bestyrelsesmøde hos Ib Thmsen
25.maj Besøgsaften i Tullebølle – vi så duer ved Sven-Lea og Hos Kent-Lone. Brevduer, modenaer og flere racer, Derefter så vi hos Poul-Birte deres dværghøns Antwerpener Skæghøns. Vi sluttede af med kaffe i Frivilligcenteret.
9.-11. juni Dyrskue i Odense – Arne Foged udstillede tværstribet pl. Rock-høne med kyllinger – udruget derinde. Ib udstillede brune lutterhøns og danske ænder S.H.B.
10.6. afholdtes repræsentantskabsmøde i DfFR i Vindingehallen – Anker og Ib deltog fra klubben.
17. juni udflugt med klubben i egne biler - Turen gik til Henrik Bruun i V. Skerninge, hvor vi så de flotte dueslag og mange Modenaer i flere farver. Her nød vi vore medbragte madpakker Arrangementet sluttede med besøg og eftermiddagskaffe med kager hos Jytte og Niels Erhard Sørensen, Middelfart, hvor vi så på og hørte om hans store besætning af fjerkræ i mange racer. Det var en god dag for den lille flok fra klubben.
28. juli var der budt til Grillaften hos Jill og Arne Foged på Tåsinge. Vi fik serveret forret, vildsvinesteg og is og kaffe til dessert. Der var god tilmelding – og det blev en rigtig hyggelig aften – stor tak til Jill og Arne for en god aften.
13. august afholdtes Propaganda i forbindelse med kræmmermarked ved Tullebøllehallen med flere hønseracer. Klubben ville gerne have haft duer med – men det tillod FVS ikke uden dyrlæge. Der var derfor lavet en aftale med Sven-Lone-Kent, om at interesserede kunne komme over til dem for at se på duer.
26. august Vaccination af høns og duer hos Jørgen Fredriksen, Simmerbølle Kirkevej 2 og ved duefolkene i Tullebølle. 100 høns og 200 duer blev vaccineret.
11. september afholdtes bestyrelsesmøde ved Tina og Flemming.
23. september afholdtes hønsedag - uden duer- hos Frederiksen, Simmerbølle Kirkevej . Jørgen Chr. var dommer til 29 høns.
16.- 19. november Udstilling i Tullebøllehallen. 5 dommere deltog i bedømmelsen af alt fjerkræet. Det blev til en flot udstilling med mange besøgende – nok fordi der var gratis adgang og prisen på udstillingskataloget kun 25 kr. Desværre kom der afbud i sidste øjeblik fra 37 duer på grund af sygdom, men det gik godt da det nu er en forening.
11. januar 24 afholdtes bestyrelsesmøde hos Poul og Birte.
Tullebøllehallen er i 2024 bestilt til udstilling den 14.-17- november.
Der påregnes samme dommere som sidste år.
FORMANDENS BERETNING FOR 2023 GODKENDTES HEREFTER ENSTEMMIGT.
Ad 3 Kassereren Peter Andreasen fremlagde regnskabet for 2023, der efter et år med kr. 77.117 i indtægter og kr. 71.781 i udgifter - dvs et overskud på kr. 6.336 - udviste samlede likvider pr. 31.12.2023 på kr. 179.476, samt aktiver på kr. 276.522. Klubsammenlægningen med overførsel af kr. 12.090 og pokaler og udstillingsmateriel fra Racedueklubben samt et fald i v arebeholdningen af foder på kr. 8.129 skal ses som årsag til forskydningerne.
Udestående gæld udgør kr. 965 – Udestående fordringer kr. 500.
REGNSKABET FOR 2023 GODKENDTES ENSTEMMIGT.
Ad 4a Dirigenten gennemgik forslaget til Reviderede Udstillings- og præmieregler, og der fremkom følgende forslag til ændringer i afsnittene – angivet med fed skrift:
Høns, dværghøns, ænder, gæs, kalkuner, sirfjerkræ og duer udstillet i voliere og bedømt som volieresamling: Der udstilles 1,2 pr. voliere for høns og dværghøns, 2,2 pr. voliere for duer og 1,2 pr. voliere for svømmefugle, kalkuner og sirfjerkræ. – alle i samme race og farve. Dyrene bedømmes på kritikkort.
Alle dyr kan – uanset alder, duer dog max. 6 år – udstilles.
*) Ved klubbens evt. sammenlægning med anden/andre klubber – eller anden konstellation for klubben, tildeles disse pokaler til den opdrætter, som har haft dem flest gange på samme race og farve. Udskrives en af disse pokaler, tildeles den til den opdrætter, som har haft den flest gange på samme race og farve, og som stadig er medlem af Langelands Racefjerkræklub og af Danmarks Forening for Racefjerkræavl.
Ærespræmier tildeles trioer 1,2 eller 2,1 af samme race og farve, som opnår mindst 276 point og ingen dyr bedømt under 91 point, samt volieresamlinger på mindst 92 point. Dyrene skal være af eget opdræt og med korrekt ringstørrelse.
Kåringspræmier tildeles trioer 1,2 eller 2,1 af samme race og farve, som opnår 273 – 275 point og ingen dyr bedømt under 90 point, samt volieresamlinger på 90-91 point.
Ved pointlighed går i følgende rækkefølge:
ungdyr frem for gamle (den enkelte due må maksimalt være 6 år gammel),
hunner frem for hanner,
tegnede frem for ensfarvede.
Er der fortsat lighed, trækker præmieudvalget lod
MED DE FREMKOMNE FORSLAG INDARBEJDET GODKENDTES DE REVIDEREDE UDSTILLINGS- OG PRÆMIEREGLER ENSTEMMIGT.
Dirigenten fremlagde bestyrelsens forslag til uændrede kontingenter og stadepenge for 2025.
FORSLAGENE GODKENDTES ENSTEMMIGT
Ad 4b Ingen forslag modtaget.
Ad 5 Arbedsplanen blev fremlagt af formanden – med ret til ændringer.
PLANEN BLEV GODKENDT ENSTEMMIGT
Ad 6 Valgt til bestyrelsen:
Poul Hansen og Arne Foged – genvalg
Henrik Bruun – nyvalg
Valgt som bestyrelsessuppleant:
Bent Petersen
En post ubesat
Valgt som revisor:
Bent Hoffmann – genvalgt for en toårig periode
(Carl Søberg på valg i 2025)
Valgt som revisorsuppleant:
Flemming Jensen – genvalgt
Ad 7 Som klubrepræsentant til D.F.f.R’s repræsentantskabs-møde valgtes Peter Andreasen. (Ib Thomsen møder som medlem af hovedbestyrelsen).
Ad 8 Som klubrepræsentant til D.F.R´s repræsentantskabs-møde valgtes Kim Petersen.
Ad 9 Vaccination af dyr blev drøftet – herunder også samarbejde med hensyn til dyrlæge mm.
Generalforsamlingen sluttede med, at dirigenten takkede forsamlingen for god ro og orden.
Referent: Peter B. Andreasen Dirigent Jørgen Chr. Hansen
2023
Generalforsamlingen afholdt den 27. januar 2023 kl. 19.00 i Frivilligcenter Langeland, Fredensvej 1, 5900 Rudkøbing med følgende dagsorden:
1. Velkomst.
2. Valg af dirigent.
3. Valg af stemmetællere.
4. Formandens beretning.
5. Godkendelse af det reviderede regnskab.
6. Fastsættelse af kontingenter for 2024.
7. Indkomne forslag vedrørende klubben.
På grund af et vigende antal aktive medlemmer i Langelands Racedueklub har klubben på generalforsamling den 30.08. 2022 besluttet at nedlægge denne og søge om optagelse i Langelands Racefjerkræklub (LFK) med virkning fra 1.1.2023.
Følgende har været præmisser i forbindelse med generalforsamlingsbeslutningen: Dueforeningens medlemmer indmeldes i LFK med virkning fra 1.1.2023 – Dueforeningens formue pr. 1.1.2023 og materielle aktiver, herunder udstillingsmateriel og pokaler overdrages vederlagsfrit til LFK – Dueforeningens medlemmer er i 2023 kontingentfrie – LFK´s vedtægter med nødvendige dispensationer tilrettes den nye situation, idet den således udvidede forening fremover hedder Langelands Racefjerkræklub.
En enig bestyrelse indstiller, at Langelands Racedueklub indlemmes i LFK under de anførte præmisser, idet LFK fremover således er en lokalafdeling af henholdsvis Danmarks Fjerkræavlerforening for Raceavl (D.F.f.R) og af paraplyorganisationen Danmarks Racedueforeninger (DRF).
Såfremt bestyrelsens indstilling godkendes af generalforsamlingen, fremlægger bestyrelsen forslag til revision af Langelands Racefjerkræklub´s Love til generalforsamlingens godkendelse.
8. Indkomne forslag til Repræsentantskabsmøde.
9. Valg af bestyrelse - På Valg:
Peter B. Andreasen
Ib F Thomsen
Anker Kristiansen
Vacant post
Bestyrelsesrepræsentanter valgt for 2 år i 2022: Poul Hansen, Arne Foged, Christian Pihl Givskov
10. Valg af 2 suppleanter
11. Valg af 2 revisorer
12. Valg af 1 revisorsuppleant
13. Arbajdsplan for kommende år.
14. Eventuelt.
Ad 1.
Formanden bød velkommen og foreslog på bestyrelsens vegne Jørgen Chr. Hansen som dirigent. Der var ingen andre forslag, så Jørgen Chr. valgtes enstemmigt.
Ad 2.
Jørgen Chr. konstaterede, at generalforsamlingen var rettidigt indkaldt i henhold til vedtægterne, herunder annoncering i ”det grønne blad” og dermed beslutningsdygtig. Ingen havde indvendinger herimod.
Der var 17 fremmødte, heraf 7 med medlemskab af D.F.f.R – og dermed stemmeberettigede og valgbare til bestyrelsen.
Ad 3.
Som stemmetællere valgtes Kim Petersen og Christian Pihl Givskov.
Ad 4.
Formanden – Ib Thomsens beretning for 2022:
Mindeord over Helge Bastholm Hansen
28. januar Generalforsamling i Frivilligcenter Langeland – nu med 7 valgte i bestyrelsen.
18. marts kl. 19.00 Medlemsmøde i Frivilligcenter Langeland, Fredensvej 1, Rudkøbing. Peder Pedersen kommer og fortæller om æg og ægudstilling. Det var en god aften, hvor flere havde æg med. Æggene blev vejet. Der er en standard for, hvor mange gram hver enkelt races æg skal veje. Vi var et lille selskab.
9. april Ægudstilling og specialklubmøde i Silkeborg. Ib havde meldt æg til af de brune lutterhøns, men på dagen manglede han 1 æg – der skal til bedømmelsen bruges 8 stk.
28. april Bestyrelsesmøde hos Poul & Birte Hansen – der havde været et udbrud af fugleinfluenza i Snøde den 29. marts, men ikke hos et af vores medlemmer. EU-udstillingen i Polen aflyst.
20. maj Aftenmøde hos Arne Foged på Tåsinge blev aflyst på grund af manglende tilslutning.
28. maj 100-års jubilæum hos SØM i Ryslinge Forsamlingshus. Det var en hyggelig aften.
17.-19. juni Dyrskue i Odense – Arne Foged udstillede tværstribet plymouth rocker i dværg og Ib brune lutter i høns.
14. august Klubben deltog ved kræmmermarked ved Tullebøllehallen med en fin stand med forskellige hønseracer og ænder og duer. Mange var interesserede og spurgte til, om vi arrangerede udstilling i hallen.
21. august Hønsetur til hønseavlere i SØM blev aflyst grundet manglende tilslutning – Ib udtrykte en tak til Rune Pode for for-arbejdet med arrangementet.
26. august Grill aften på Tåsinge aflyst på grund af sygdom.
27. august Vaccination af høns hos Fredriksen – på Langeland blev 137 høns vaccineret.
30. august Generalforsamling i Dueklubben i Borgerhuset, hvor de stemte ja til sammenlægning af due- og fjerkræklub her på Langeland fra 1. januar 2023. Det skulle være alt vores burmateriale og økonomi mm. Med gratis kontingent i 2023 for dueklubbens medlemmer.
20. september Bestyrelsesmøde hos Peter Andreasen i Humble, hvor Thorkild Lundtofte trak sig fra bestyrelsen af helbredsmæssige årsager.
24. september Hønsedag hos Frederiksen, hvor Jørgen CHR. gennemgik de fremmødte høns. Vi kunne godt have haft lidt flere med.
17.-20. november Udstilling i Tullebøllehallen. Der var tilmeldt 91 duer, hvor nogen meldte fra p.g.a. sygdom. Der var tilmeldt 104 høns og dværghøns, 15 gæs, 8 store ænder og 56 mignonænder i mange farver. Det var en flot udstilling. Da vi ikke havde haft udstilling i flere år, havde vi lavet gratis indgang for alle og gratis katalog i håbet om flere besøg.
Der var ingen interesse for at have stande på udstillingen – men det vigtigste var, at vi fik en udstilling igen.
10. januar 23 I forbindelse med sammenlægningen fællesmøde med de to bestyrelser og overdragelse af aktiver.
Med hensyn til den kommende racefjerkræudstilling er Tullebøllehallen bestilt til 16.-19. november – det samme er de dommere, der dømte høns (Jørgen Chr. + Peder Pedersen) og svømmefugle (Søren Thomassen + Frank Jørgensen). For duerne Alfred Kirk + Leif
Ib Thomsen omtalte herefter forslaget til nyt logo: Det dækker hele vores hobby med navnet og de 4 gamle danske racer.
Burmaterialerne opbevares de steder, som har været brugt hidtil: I containeren ved Tullebøllehallen og på Stengadevej.
Klubben har ormekur til duer og høns, samt medicin mod coccidiose.
Det er planen, at der kommer et stykke i Øboen om sammenlægningen af de to klubber.
FORMANDENS BERETNING FOR 2022 GODKENDTES HEREFTER ENSTEMMIGT.
Ad 5.
Kassereren Peter Andreasen fremlagde regnskabet for 2022, der efter et år med kr. 74.310 i indtægter og kr. 97.193 i udgifter - dvs et underskud på kr. 22.883 - udviste samlede likvider pr. 31.12.2022 på kr. 174.140, samt aktiver på kr. 254.551.
Forudbetalte kontingenter for 2023 udgjorde kr. 100.
Hovedårsagerne til likviditetsnedgangen skyldtes i hovedsagen forudbetalte annoncer i årets udstillingsblad, øgede haludgifter samt en øgning i varebeholdningen ved årets udgang.
REGNSKABET FOR 2022 GODKENDTES ENSTEMMIGT.
Ad 6.
Kassereren Peter Andreasen fremlagde bestyrelsens forslag til kontingenter i 2024:
Kontingent årligt for voksne og støttemedlemmer: Hæves fra kr. 100,- til kr. 125,-
Kontingent årligt for samboende par: Hæves fra kr. 150,- til kr. 175,-
Kontingent årligt for børn indtil 18 år. Hæves fra kr. 50,- til kr. 75,-
Baggrunden for forhøjelsen var en justering i forhold til øvrige racefjerkræklubbers kontingenter samt almindelig inflation.
Stadepenge for det kommende års udstilling blev - grundet stigende halleje - foreslået hævet til:
Enkeltdyr à Dkr. 30,-
Enkeltdyr (Junior) à Dkr. 15,-
Hold æg á 8 stk. à Dkr. 30,-
Volieresamling à Dkr. 90,-
Volieresamling (Junior) à Dkr. 45,-
KONTINGENTER OG STADEPENGE GODKENDTES ENSTEMMIGT.
Ad 7.
Dirigenten Jørgen Chr. Hansen gennemgik først baggrunden for det indkomne forslag. I den forbindelse ønskede han, at det blev præciseret, at LFK´s vedtægter med nødvendige dispensationer fra D.F.f.R tilrettes den nye situation …..
DETTE BLEV GODKENDT.
Herefter blev der stemt om følgende: Langelands Racedueklub indlemmes i LFK under de anførte præmisser, idet LFK fremover således er en Lokalafdeling af henholdsvis Danmarks Fjerkræavlerforening for Raceavl og af Danmarks Racedueforeninger.
DETTE BLEV GODKENDT EENSTEMMIGT AF DE STEMMEBERETTIGEDE MEDLEMMER AF LFK.
Herefter gennemgik dirigenten det fremlagte forslag til revision af klubbens love, idet følgende blev tilrettet, inden forslaget blev sendt til afstemning:
Generelle ændringer – ”paraplyorganisationen Danmarks Racedueforeninger” ændres til ”Danmarks Racedueforeninger” – ”Fjerkræklubben” ændres til ”Racefjerkræklubben”
§1 – teksten ændres til
Foreningens navn er ”Langelands Racefjerkræklub”
Foreningens hjemsted er Langeland Kommune.
Klubben er en lokalafdeling af Danmarks Fjerkræavlerforening for Raceavl (D.F.f.R) - med dispensation fra D.F.f.R - og af Danmarks Racedueforeninger (DRF) – med godkendelse af DRF.
I §3 ændres 3. afsnit til
Passive og ungdomsmedlemmer fra deres 6. til 18.år kan optages i klubben, men er ikke valgbare og har ikke stemmeret i klubanliggender. Ungdomsmedlem er man i hele det kalenderår, hvor man fylder 18 år.
I §3 ændres 4. afsnit til
En enig bestyrelse kan udnævne aktive medlemmer til æresmedlem af klubben og evt. af D.F.f.R . Klubben betaler medlemskontingent(-er). Udnævnelsen gælder for resten af medlemmets levetid.
I §3 tilføjes 5. afsnit således
Udelukkelse af et medlem kan kun ske ved klubbestyrelsens enstemmige beslutning. Udelukkelse/eksklusion af et medlem kan finde sted, såfremt vedkommende i sit forhold til klubben udviser uværdig opførsel, generende opførsel, grov usømmelighed, såfremt vedkommendes opførsel strider mod klubbens vedtægter, eller medlemmet på særlig grov måde har tilsidesat sine medlemspligter. Når et medlem ved sin opførsel skader klubbens omdømme, eller er i kontingentrestance ud over 2 måneder. I sager om udelukkelse/eksklusion har medlemmet krav på, at sagen behandles på førstkommende generalforsamling, og at sagen sættes på dagsordenen som et særligt punkt. En generalforsamlings afgørelse af en udelukkelse/eksklusion kræver samme majoritet som ved ændring af klubbens vedtægter. Et medlem, der er udelukket i henhold til generalforsamlingsbeslutning, kan kun optages som medlem ved en ny generalforsamlingsbeslutning, der kræver samme majoritet som foreskrevet til beslutning om udelukkelse.
I §4 ændres afsnit 5 til
Der vælges endvidere hvert år 1 revisor af 2 samt 2 bestyrelses- og en revisorsuppleant.
I §7 ændres 1. afsnit til
Ordinær generalforsamling afholdes inden udgangen af februar måned og skal indvarsles med mindst 14 dage i medlemsbladene ”Racefjerkræ” og ”Raceduen” eller på hjemmesiden ”www.langelands-fjerkræklub.dk” eller ved skriftlig henvendelse til alle medlemmer (pr. mail eller brev).
I § 7 ændres dagsorden pkt 6 til
Valg af 2 bestyrelsessuppleanter, 1 af 2 revisorer og 1 revisorsuppleant
I §10 ændres sidste afsnit til
Revideret i forbindelse med sammenlægning af Langelands Racefjerkræklub og Langelands Racedueklub til Langelands Racefjerkræklub på generalforsamlingen den 27.1.2023
Med disse rettelser blev de reviderede vedtægter sat til afstemning.
DE REVIDEREDE VEDTÆGTER GODKENDT EENSTEMMIGT AF DE STEMMEBERETTIGEDE MEDLEMMER
Ad. 8.
Ingen forslag modtaget.
Ad 9.
Valgt til bestyrelsen blev:
Peter B. Andreasen (Genvalg)
Ib. F. Thomsen (Genvalg)
Tina Hansem (Nyvalg)
Kim Petersen (Nyvalg)
Ad 10.
Valgt som bestyrelsessuppleanter blev:
Anker Kristiansen og Henrik Bruun
Ad 11.
Valgt som revisorer blev:
Bent Hoffmann for 1 år og Carl Søberg for 2 år
Ad 12.
Valgt som revisorsuppleant blev Flemming Jensen
Ad 13.
Ib Thomsen forelagde forslag til arbejdsplan for det kommende år.
Det overvejes, om der kan laves en fællestur for de fynske fjerkræklubber.
ARBEJDSPLANEN GODKENDT
Ad 14.
Under punktet blev der fra dirigentens side gjort opmærksom på udstillingsreglerne, idet der på klubbens udstilling i 2022 havde været tilmeldt dyr i varieteter, som endnu ikke er racegodkendt på LU. Sådanne kan ikke bedømmes efter en standard, og efter præmiereglerne kan de ikke deltage i præmierne. Man kan kun medtage dem på udstilling i form af volieresamling uden for bedømmelse.
I øvrigt var man enige om, at det var af stor betydning, at foreningens udstillingsregler revideres inden årets udstilling, og at de tilpasses det forhold, at Langelands Racefjerkræklub nu er lokalforening for både D.F.f.R og DRF.
Generalforsamlingen sluttede med, at dirigenten takkede forsamlingen for god ro og orden og ønskede den sammenlagte forening held og lykke i fremtiden.
Referent: Peter B. Andreasen
Dirigent: Jørgen Chr. Hansen
2022
Generalforsamlingen blev afholdt den 28. januar 2022 kl. 19.00 i Frivilligcenter Langeland, Fredensvej 1, 5900 Rudkøbing med følgende dagsorden:
1. Velkommen.
2. Valg af dirigent.
3. Valg af stemmetællere.
4. Formandens beretning.
5. Godkendelse af regnskabet.
6. Kontingenter.
7. Indkommende forslag.
8. Indkommende forslag til Repræsentantskabsmødet.
9. Valg af bestyrelse - På Valg:
Thorkild Lundtofte Modtager genvalg
Poul Hansen Modtager genvalg
Jf. vedtægterne kan bestyrelsen bestå af højst 7 aktive medlemmer, der vælges for 2 år. 3 bestyrelsesmedlemmer er på valg i 2023.
10. Valg af suppleanter:
Bestyrelsen foreslår genvalg af Christian Pihl Givskov og Kim Thorsing i nævnte rækkefølge.
11. Valg af revisor:
Kim Thorsing Modtager genvalg
Bent Hoffmann Modtager genvalg
12. Valg af revisorsuppleant:
Bestyrelsen foreslår genvalg af Poul Frederiksen
13. Aktiviteter for kommende år.
14. Eventuelt.
REFERAT
Ad 1.
Formanden bød velkommen og foreslog på bestyrelsens vegne Jorgen Chr. Hansen som dirigent. Der var ingen andre forslag, så Jørgen Chr. valgtes eenstemmigt.
Ad 2.
Jørgen Chr. konstaterede, at generalforsamlingen var rettidigt indkaldt i henhold til vedtægterne, herunder annoncering i ”det grønne blad” og dermed beslutningsdygtig. Ingen havde indvendinger herimod.
Han konstaterede herefter, at der var 14 fremmødte, heraf 10 med medlemskab af hovedforeningen – og dermed stemmeberettigede og valgbare til bestyrelsen.
Ad 3.
Som stemmetællere valgtes Arne Dam Foged og Bent Petersen.
Ad 4.
Formanden – Ib Thomsens beretning, som omhandlede både 2020 og 2021
Mindeord over afdøde i perioden:
Birgit Petersen, Tryggelev.
Bjarne V. Petersen, Bagenkop
Henning Petersen, Longelse
Preben Eriksen, Lohals
2020
30.01 Generalforsamling i Frivilligcenter Langeland, som gik sin gang.
Vi havde 1500 drikkekopper i alt i klubben. Bestyrelsen var enige om, at vi kunne undvære 500 stk., som blev uddelt til medlemmerne, og resten fik Odense/Vestfyn for de manglede.
Vi har ryddet op i containeren, kasseret det ene telt – nu har vi et tilbage.
Følgende arrangementer blev aflyst på grund af COVID 19:
6. marts Medlemsmøde med Peder Pedersen om æg mm.
6. april Propaganda på Torvet i Svendborg sammen med SØM
Repræsentantskabsmøde på Sjælland
Specialklubsmøder – og ægudstilling i Silkeborg
Landsudstilling sammen med dueforeningen i december i Herning
Dyrskue i Odense
Besøg fra Specialklubben for store wyandotter
Kør selv besøg i SØM
Grillaften
I juli og august alle propaganda-arrangementer
29.8 Vaccination hos Jørgen Frederiksen – 168 høns og dueklubben 37 duer. Dyrlæge Jens Knudsen stod for det.
Hønsedagen den 10. oktober hos Jørgen Frederiksen blev aflyst.
Udstillingen i Tullebølle den 21.-22. november, hvor vi skulle have haft Fynsudstilling, blev aflyst – nu på grund af Fugleinfluenza, Den afholdes i stedet i 2021. Vi snakkede også om at lave en bedømmelsesdag.
Vi har lavet nye regler i klubben med hensyn til gaver til mærkedage, da vi ikke er med på Langelandsfestivalen mere.
Vi fik at vide at der var en COVID 19-pulje på 500.000 til foreninger, der var med på festivalen, på grund af den mistede indtjening. Men vi havde allerede da meldt fra med arbejde for festivalen.
Vi har søgt Nordea-fonden og El-fonden, hvor vi har været heldige med tildeling til afholdelse af udstilling og anskaffelse af udstillingstelt.
Det fælles foderkøb går stille og roligt.
I 2020 har vi afholdt 4 bestyrelsesmøder – Vi har ikke indkaldt suppleanten for Bjarne, da han ønskede at fortsætte bestyrelsesarbejdet så længe som muligt.
2021-Europaudstillingen i Tullin i Østrig er overdraget Polen, idet Østrig har meldt fra.
2021
To gange prøvede vi at få afholdt årets generalforsamling først den 29. januar – herefter den 6. maj – men begge gange måtte den aflyses på grund af COVID 19.
Flemming udtrådte efter eget ønske af bestyrelsen.
17.3. konstateredes fugleinfluenza på Langeland.
Æggemøde med Peder Pedersen, Grillaften, dyrskue samt flere arrangementer, hvor klubben var inviteret ud til blev aflyst på grund af COVID 19.
28.8.Vaccination hos Jørgen Frederiksen 184 høns blev vaccineret – ingen duer.
29.8. Øhavets Dag på Ristinge med en stand, men ikke mange besøgende.
Vi skulle have haft besøg af Melvin fra TV2 i klubben, med det blev aflyst på grund af COVID 19 og anden sygdom.
2.10. Repræsentantskabsmøde i Ringsted. Anker var repræsentant for klubben – Hovedforeningen fik nyt Logo – kreeret på foranledning af Jørgen Chr. (SØM). På mødet blev Jørgen Chr. udnævnt til Æresmedlem af Dffr.
9.10. Hønsedag afholdt ved Jørgen Frederiksen. Vi havde 19 dyr tilmeldt. Jørgen Chr. bedømte dyrene. Vi havde hønsedag sammen med klubben for de store wyandotter. Der var tilmeldt ca. 50 dyr i 10 forskellige farver. Christoffer Michelsen var dommer for dem med hjælp fra Jørgen Chr.. Der blev diskuteret farvetegninger og haleafslutning i forhold til den Tyske standard,
Vi var mellem 25 og 30 personer samlet til formiddagskaffe og senere til frokost – nogen kom og nogen gik i løbet af dagen, men en fantastisk dag, hvor snakken gik. Fra Nordtyskland deltog Matias Gütsche med sine guld, sort båndet.
6.11. Bowling og spisning i Snødehallen. Det var en god aften, hvor jeg tror at alle hyggede sig. De nye trøjer blev vist frem med logo som tryk. Vi havde lidt lotteri med – det var en god aften.
27.-28.11. Udstilling: Vi var nået op på over 250 dyr og 46 duer, hvis der var holdt udstilling, men den blev aflyst på grund af fugleinfluenza.
Vi har afholdt 4 bestyrelsesmøder i 2021.
Bent og Birgit Hoffmann er blevet udnævnt til æresmedlemmer. Det skulle Henning Petersen også have været, men han afgik ved døden inden.
Vi har købt medicin mod coccidiose og ormekur – og lavet aftale om bestilling af Caps, T-shirts og Polotrøjer med logo, som nu er påtrykt.
Udstillinger i Europa (Hannover og Leipzig) blev aflyst på grund af COVID 19. I nogle lande har der været dueudstillinger, men ikke i Tyskland – Frankrig – Holland og Belgien. Nogle steder også med høns, når det har været uden for lukkede zoner med fugleinfluenza.
Efter beretningen blev denne sat til afstemning. BERETNINGEN GODKENDTES ENSTEMMIGT – og uden bemærkninger.
Ad 5.
Kassereren Peter Andreasen fremlagde først regnskabet for 2020, der efter årets overskud på kr. 18.701 udviste samlede likvider på kr. 194.691, samt aktiver på kr. 251.114 pr. 31.12.2020.
Forudbetalte kontingenter for 2021 udgjorde kr. 1000 – og forudbetalte udstillingsannoncer kr. 1.650.
REGNSKABET FOR 2020 GODKENDTES ENSTEMMIGT.
Herefter gennemgik kassereren regnskabet for 2021, der efter et overskud på kr. 2.332 udviste samlede likvider på kr. 197.023, samt aktiver på kr.252.085 pr. 31.12.2021.
Forudbetalte kontingenter for 2020 udgjorde kr. 200 – og forudbetalte udstillingsannoncer i alt kr. 7.550.
REGNSKABET FOR 2021 GODKENDTES ENSTEMMIGT.
Ad 6.
Kassereren Peter Andreasen foreslog uændrede kontingenter i forhold til de vedtagne kontingenter for 2021: kr. 100,- årligt for voksne og støttemedlemmer, kr. 50,- årligt for unge under 18 år og kr. 150 for par, der er medlemmer.
Forslaget gav anledning til en drøftelse, om der ikke burde ske en prisregulering, da kontingenterne ligger noget lavere end hos andre fjerkræklubber, hvor man ydermere har planer om yderligere stigning.
Efter en indgående snak blandt andet i forhold til foreningens formue, lovede formanden, at man ville se tiden an i det kommende år.
KONTINGENTSATSERNE GODKENDTES HEREFTER ENSTEMMIGT.
Ad 7.
Ingen forslag indkommet til behandling.
Ad 8.
Ingen forslag indkommet til repræsentantskabsmødet.
Ad 9.
De genopstillede bestyrelsesmedlemmer
Poul Hansen og Thorkild Lundtofte genvalgtes med akklamation.
Herefter anmodedes om forslag til genbesættelse af yderligere to bestyrelsesposter, hvor forsamlingen - efter forslag - enstemmigt indvalgte Christian Pihl Givskov og Arne Dam Foged for de kommende to år.
Ad 10.
Som suppleanter til bestyrelsen valgtes i rækkefølge Bent Petersen og Kim Thorsing.
Ad 11.
Som revisorer genvalgtes Kim Thorsing og Bent Hoffmann.
Ad 12.
Som revisorsuppleant genvalgtes Poul Frederiksen.
Ad 13.
Årsprogram 2022:
18. marts kl. 19.00 Medlemsmøde i Frivilligcenter Langeland, Fredensvej 1, Rudkøbing. Peder Pedersen kommer og fortæller om æg. Klubben er vært ved kaffe og kage. Gerne tilmelding til Ib Thomsen på 29 78 40 98 tre dage før.
20. maj Aftentur til medlemmer i lokalområdet – Vi mødes ved Land & Fritid, Rudkøbing kl.18.30. Nærmere om rute mm. på klubbens hjemmeside senere. Tilmelding til Ib Thomsen på 29 78 40 98 senest 3 dage før.
17.-19. juni Dyrskue i Odense – gratis at udstille. Tilmelding via Odense Vestfyn.
21. august kl. 13.00 Hønsetur - Afgang fra Land & Fritid, Rudkøbing. Turen går til hønseavlere i SØM. Turen foregår i privatbiler efter nærmere aftale. Nærmere om dagens besøg mm. på Hjemmesiden. Tilmelding senest en uge før til Ib Thomsen på 29 78 40 98.
27. august kl. 10.00. Vaccination af høns hos Fredriksen, Simmerbølle Kirkevej 2. Tilmelding af dyr til Ib Thomsen på 29 78 40 98 en uge før.
24. september kl. 9.00 Hønsedag hos Frederiksen, Simmerbølle Kirkevej 2. Pris pr. dyr 10,- kr. Vi starter med kaffe og rundstykker. Tag madpakken med – der vil være drikkelse. Tilmelding til Ib Thomsen på 29 78 40 98 en uge før.
8.-9. oktober Lokaludstilling i Salbrovadhallen.
22.-23. oktober Landsudstilling i Herninghallerne.
Udstilling i Tullebøllehallen den 17.- 20. november. Tilmelding til Peter Andreasen på email: peter_a@get2net.dk eller pr. post til Mosevænget 27, 5900 Rudkøbing senest den 1. november Tilmeldingsblanketten findes på www.langelands-fjerkræklub.dk
3.-4. december Lokaludstilling SØM i Vindingehallen (med forbehold)
27.1.2023 kl. 19.00 Generalforsamling i Frivilligcenter Langeland, Fredensvej 1, Rudkøbing.
Mød op og gør din indflydelse gældende!
Ad14.
Dommere til udstillingen i Tullebøllehallen 2022; Jørgen Chr. Hansen, Frørup, Frank Jørgensen, Lolland, Peter Petersen, Silkeborg, Ingvard Aaby, Ry samt Søren Thomassen, Herning.
Jørgen Chr. rejste spørgsmålet, om man ud over medlemskontingenternes størrelse ikke også skulle se på størrelsen af stadepenge ved udstillinger, idet der ikke synes at være overensstemmelse mellem stadepengenes størrelse og udgifterne til dommere, halleje og prisen på ærespræmier mm. Spørgsmålet drøftet.
Endeligt foreslog Jørgen Chr. at man forlængede perioden for, hvornår Fynsmesterskab-pokalerne vindes til ejendom med 5 år, idet der ellers skal genanskaffes én af pokalerne i år. Baggrunden er de senere års aflysninger og den usikre fremtid for afholdelse af udstillinger. Forsamlingen fandt forslaget i orden, og Jørgen Chr. ville bringe sagen videre til de øvrige fynske klubber.
Dirigenten takkede herefter for god ro og orden og hævede mødet.
Ref. Peter Bøgebjerg Andreasen
2021
Generalforsamlingen blev aflyst på grund af COVID-19
2020
Generalforsamlingen blev afholdt den 30. januar 2020 kl. 19.00 i Frivilligcenter Langeland, Fredensvej 1, 5900 Rudkøbing med følgende dagsorden:
1. Velkommen.
2. Valg af dirigent.
3. Valg af stemmetællere.
4. Formandens beretning.
5. Godkendelse af regnskabet.
6. Kontingenter.
7. Indkommende forslag.
8. Indkommende forslag til Repræsentantskabsmødet.
9. Valg af bestyrelse.
10. På Valg.
Ib Thomsen Modtager genvalg
Peter B. Andreasen Modtager genvalg
Anker Kristiansen Modtager genvalg
Bjarne V Petersen Modtager genvalg
11. Valg af suppleanter:
Bestyrelsen foreslår genvalg af Christian Pihl
Givskov og Kim Thorsing i nævnte rækkefølge
12. Valg af revisor:
Kim Thorsing Modtager genvalg
Bent Hoffmann Modtager genvalg
13. Valg af revisorsuppleant:
Bestyrelsen foreslår genvalg af Poul Frederiksen
14. Aktiviteter for kommende år.
15. Eventuelt.
REFERAT
1.
Formanden bød velkommen. Der var 26 fremmødte, heraf 19 med medlemskab af hovedforeningen – og dermed stemmeberettigede og valgbare.
2.
Bestyrelsens forslag til dirigent – Jørgen Chr. Hansen – blev valgt uden modkandidat. Jørgen Chr. konstaterede, at generalforsamlingen var rettidigt indkaldt i henhold til vedtægterne, herunder annoncering i ”det grønne blad” og dermed beslutningsdygtig. Ingen havde indvendinger herimod.
3.
Som stemmetællere valgtes Ole Justesen og Rune Frederiksen.
4.
Formanden – Ib Thomsens beretning:
Mindeord over afdøde i årets løb:
Kirsten Petersen, Tryggelev.
22. marts var der medlemsmøde, hvor Carsten Blohm holdt foredrag og viste film om fjerkræet. Mødet blev afholdt i Frivilligcenter Langeland, og det var en god aften
13. april var der Æg-udstilling og specialklubmøde i Silkeborg. Ib og Kirsten deltog fra Langeland, da de skulle repræsentere wyandotklubben. Der kan på denne dag byttes rugeæg, og der komme4r fjerkræfolk fra hele landet. Der kommer nye ting fra standardudvalget, som er vedtaget både i ind- og udlandet.
26. april var der bowling og spisning i Nordlangelandshallen. Der var god tilslutning. Derefter var der hygge med god mad og kaffe – en rigtig god aften.
19. maj deltog vi på Livsstilsmessen på Valdemar Slot. Det var Flemming med DV wyandotter - der blev fremvist nye hønsehuse i plastik – rigtig mange besøgende kom forbi.
25. maj var der repræsentantskabsmøde på Hotel Scandic i Odense. Anker, Flemming og Kirsten deltog fra Klubben.
Dyrskue i Odense 14. – 16. juni: Kirsten og Ib udstillede de gule wyandotter og skuet blev besøgt af mange tilskuere.
22. juni Sommertur til Odense/Vestfyn-klubben. Vi besøgte flere opdrættere, så mange fine høns, ænder mm. og nogle smukke haver. Vi sluttede af hos Janni og Lars Mortensen, hvor vi grillede sammen med deres medlemmer. Vi så mange dværg wyandotter af den nye type og størrelse. Tak til klubben.
6. juli afholdtes grill-aften hos Thorkild og Dorte i Lohals. Vi skulle mødes ved Lohals Varmeværk, hvor vi fik en rundvisning og fik at se, hvordan det kører i daglig drift. Thorkild arbejder der. Vi var mange deltagere og Dorte og Thorkild havde lagt et stort arbejde i madeb og borddækning. Vi så hønms og have og alle hyggede sig.
I uge 30 deltog klubben med 15 personer til oprydning på Langelandsfestivalen. Det gik fint, mewn må erkende, at det er svært at samle folk – og nogle kan ikke klare det mere. Vi har været med i mange år i fjerkræklubben og har tjent mange penge. En stor tak til alle, der har været med.
11. august propaganda ved Tullebøllehallen.
25. august propaganda på Øhavets dag på Ristinge Havn.
25. september var vi inviteret til Land og BY, men måtte melde afbud.
31. august - Vaccination hos Jørgen Frederiksen på Simmerbølle Kirkevej. Både duer og høns med dyrlæge Jens Knudsen. Ca. 210 dyr blev vaccineret.
14. september Egeskov Marked. Arne Foged havde 1,2 tværstribet pl. Rock i dværg med, Kirsten og Ib havde et par gråbrogede gæs og 1,2 tyske peking med. Sammen med Syd-, Øst- og Midtfyn. Der var stor interesse for fjerkræet.
12. oktober Hønsedag hos Jørgen Frederiksen. Vi startede med kaffe og rundstykker kl. 9. Dommer Jørgen Chr. Hansen gennemgik de ca. 30 høns, der var mødt op. Det er altid en interessant dag.
21.-24. november Udstilling i Tullebøllehallen. Vi havde igen fået lavet en pæn udstilling sammen med dueklubben. Vi var gode til at hjælpe hinanden. Hallen var smukt pyntet.
Vi spiste suppe alle sammen, da alle dyrene var ankommet. Vi havde 216 numre udstillet. Jørgen Chr. Hansen, Frørup blev klubmester. Duerne havde 92 numre udstillet. Vi sluttede af med frikadeller og kold kartoffelsalat, da hallen var ryddet.
Der blev i årets løb afholdt 5 bestyrelsesmøder, og klubben deltog i 4 festivalmøder
Efter beretningen blev denne sat til afstemning. BERETNINGEN GODKENDTES ENSTEMMIGT – og uden bemærkninger.
5.
Kassereren Peter Andreasen fremlagde regnskabet, der efter årets overskud på kr. 12.128 udviste samlede likvider på kr. 175.989, samt aktiver på kr. 250.314 pr. 31.12.2019.
Forudbetalte kontingenter for 2020 udgjorde kr. 750 – Skyldige omkostninger vedrørende 2019 udgjorde kr. 794,- (til Dueklubben).
REGNSKABET GODKENDTES ENSTEMMIGT.
6.
Kassereren Peter Andreasen foreslog uændrede kontingenter i 2021 i forhold til de vedtagne kontingenter for 2020: kr. 100,- årligt for voksne og støttemedlemmer, kr. 50,- årligt for unge under 18 år og kr. 150 for par, der er medlemmer. Forslaget gav ikke anledning til indvendinger. KONTINGENTSATSERNE GODKENDTES ENSTEMMIGT.
7.
Ingen forslag indkommet til behandling.
8.
Ingen forslag indkommet til repræsentantskabsmødet.
9.
Alle bestyrelsesmedlemmer genopstillede.
10.
Der var herefter genvalg til bestyrelsen af:
Ib Thomsen
Peter B. Andreasen
Anker Kristiansen
Bjarne V. Petersen
11.
Som suppleanter til bestyrelsen genvalgtes i rækkefølge Christian Pihl Givskov og Kim Thorsing.
12.
Som revisorer genvalgtes Kim Thorsing og Bent Hoffmann.
13.
Som revisorsuppleant genvalgtes Poul Frederiksen.
14.
Årsprogram 2020:
13. marts kl. 19.00 Medlemsmøde i Frivilligcenter Langeland, Fredensvej 1, Rudkøbing. Nærmere om indhold kommer senere på klubbens hjemmeside. Klubben er vært ved Kaffe og kage. Gerne tilmelding til Ib Thomsen på 29 78 40 98 tre dage før.
24. april kl. 16.30 Bowling, spisning og kaffe i Snødehallen. Prisen for arrangementet er 100 kr. pr. person – juniorer halv pris – drikkelse for egen regning. Der serveres kalvesteg mm. Tilmelding til Ib Thomsen på 29 78 40 98 senest den 15. april.
12.-14. juni Dyrskue i Odense – gratis at udstille. Tilmelding via Odense Vestfyn.
4. juli kl. 10.00 Hønsetur - Afgang fra FAF, Rudkøbing. Turen går til hønseavlere i SØM. Turen foregår i privatbiler efter nærmere aftale. Nærmere om dagens besøg på Hjemmesiden. Klubben giver kaffen – medbring selv frokost.
Tilmelding senest den 10. juni til Ib Thomsen på 29 78 40 98.
31. juli kl. 18.00 Grill-aften. Nærmere om arrangementet og stedet kommer på hjemmesiden.
Klubben giver drikkelse og kaffe.
Tilmelding til Ib på 29 78 40 98 senest den 20. juli.
29. august kl. 10.00. Vaccination af høns hos Fredriksen, Simmerbølle Kirkevej 2.
Tilmelding af dyr til Ib Thomsen på 29 78 40 98 en uge før.
10. oktober kl. 9.00 Hønsedag hos Frederiksen, Simmerbølle Kirkevej 2.
Pris pr. dyr 10,- kr. Vi starter med kaffe og rundstykker. Tag madpakken med – der vil være drikkelse. Tilmelding til Ib Thomsen på 29 78 40 98 en uge før.
Udstilling i Tullebøllehallen den 19.- 22. november. Tilmelding til Peter Andreasen på email: peter_a@get2net.dk eller pr. post til Mosevænget 27, 5900 Rudkøbing senest den 1. november Tilmeldingsblanketten findes på www.langelands-fjerkræklub.dk
29.1.2021 kl. 19.00 Generalforsamling i Frivilligcenter Langeland, Fredensvej 1, Rudkøbing.
Mød op og gør din indflydelse gældende!
15.
Dommere til udstillingen i Tullebøllehallen 2020; Jørgen Chr. Hansen, Frørup, Frank Jørgensen, Lolland, Peter Petersen, Silkeborg, Ingvar Åby, Ry samt Søren Thomassen, Herning.
Vi har 500 drikkekopper i overskud i klubben, som uddeles til medlemmerne. Henvendelse herom til Ib.
Vi har kasseret det store blå telt.
Vi har ikke længere MobilePay i klubben, det bliver for dyrt.
Fodersalget går godt. Vi har forskellige slags på lager.
Til vores årlige blad vil vi gerne have artikler mm. inden den 1. marts.
Endelig tog formanden ordet for at udnævne Margit Petersen og Bjarne V. Petersen som æresmedlemmer af Langelands Racefjerkræklub for deres mangeårige indsats for klubben og overrakte Bjarne det synlige bevis herpå.
Dirigenten takkede herefter for god ro og orden og hævede mødet.
Ref. Peter Bøgebjerg Andreasen
2019
Generalforsamlingen blev afholdt den 30. januar 2019 kl. 19.00 i Borgerhuset, Ahlefeldtsgade, 5900 Rudkøbing med følgende dagsorden:
1. Velkommen.
2. Valg af dirigent.
3. Valg af stemmetællere.
4. Formandens beretning.
5. Godkendelse af regnskabet.
6. Kontingenter.
7. Indkommende forslag.
8. Indkommende forslag til Repræsentantskabsmødet.
9. Valg af bestyrelse.
10. På Valg.
Thorkild Lundtofte Modtager genvalg
Flemming Hansen Modtager genvalg
Henning Petersen Genopstiller ikke
Bestyrelsen foreslår genvalg samt nyvalg af Poul Hansen
11. Valg af suppleanter:
Bestyrelsen foreslår nyvalg af Christian Pihl Givskov
12. Valg af revisor:
Anker Kristiansen Modtager genvalg
Kim Thorsen Modtager genvalg
13. Valg af revisorsuppleant:
Poul Frederiksen
14. Aktiviteter for kommende år.
15. Eventuelt.
REFERAT
1.
Formanden bød velkommen. Der var 27 fremmødte, heraf 20 med medlemskab af hovedforeningen – og dermed stemmeberettigede og valgbare.
2.
Bestyrelsens forslag til dirigent – Jørgen Chr. Hansen – blev valgt uden modkandidat. Jørgen Chr. konstaterede, at generalforsamlingen var rettidigt indkaldt i henhold til vedtægterne, herunder annoncering i ”det grønne blad” og dermed beslutningsdygtig. Ingen havde indvendinger herimod.
3.
Som stemmetællere valgtes Jan Hansen og Birthe Hansen.
4.
Formanden – Ib Thomsens beretning:
Mindeord over afdøde i årets løb:
Niels Rasmussen DffR, æresmedlem Johannes Appel samt Ernst Madsen.
Efter generalforsamlingen indtrådte Henning Petersen og Anker Kristiansen i bestyrelsen.
Der var forslag fra Odense/Vestfyn om at holde een udstilling på Fyn p.g.a EU-udstillingen i Herning. Vi sagde nej i klubben, da vi ville bibeholde vores egen udstilling.
Vi udsendte årets klubblad i marts måned.
21. marts var der møde i Borgerhuset, hvor Jørgen Chr. Hansen holdt foredrag om sygdom og. En snak om størrelsen på DV wyandotter – og om den kommende EU-udstilling.
24. marts var der Æg-udstilling og specialklubmøde i Silkeborg. Ib og Kirsten deltog fra Langeland. Kirsten for de store wyandotter og Ib som medlem af udstillingsudvalget til Landsudstillingen.
4. maj fik Poul Hansen, Tullebølle overrakt sølvnålen på hans 70-års fødselsdag for 25 års arbejde for racefjerkræsagen.
11. maj var der bowling og spisning i Nordlangelandshallen. Der var god tilslutning – 22 deltagere. Derefter var der hygge med god mad og kaffe – en rigtig god aften.
19. maj deltog vi på Liv